Arsenal, isu pertahanan Man United; PSG terkejut, Barca dan Madrid diadakan

Sebagai perlawanan pergi, Arsenal vs Manchester United adalah kaca klasik separuh penuh, kaca kosong kosong. Jose Mourinho boleh melangkah jauh dari kemenangan 3-1 dan mengalahkan angka-angka: United mempunyai pertahanan stingiest dan serangan kedua paling hebat dalam Liga Perdana Inggeris, dan ketika mereka kekal lapan angka di belakang Manchester City – pada derby Ahad – 35 mata daripada 15 perlawanan adalah permulaan terbaik mana-mana pengurus Old Trafford sejak Sir Alex Ferguson. Dan ia adalah kekalahan lebih daripada 11 di pentas musim lalu.

United merampas dua kesalahan pertahanan awal dari Arsenal dan tidak pernah menoleh ke belakang. Matlamat mengubah permainan; itu klise paling tepat dalam bola sepak. Dua nih dan pelayaran selepas 11 minit, anda mengharapkan mereka menahan benteng dan, mungkin, terkena hujung yang lain. Mereka menambah satu pertiga melalui Jesse Lingard yang, sebelum itu dan hanya selepas matlamat Alexandre Lacazette, boleh menambahkan lagi.

Bahagian itu bagus untuk United; kurang baik adalah cara Arsenal menyematkan mereka kembali dan mencerahkan gol David De Gea, yang bukan apa yang kita gunakan dari sisi Mourinho. Ia tidak begitu banyak sebanyak 33 tembakan, seolah-olah angka itu tidak bermakna jika lelaki itu mengikatnya dari jarak jauh – United menyerah 21 tembakan dari dalam kawasan itu. Daripada empat mereka datang dari dalam kotak enam kaki itu.

De Gea hanya mengerikan pada hari itu dan, ketika kita melihatnya daripada dia sebelum ini, Mourinho tahu ia bukan sesuatu yang bergantung kepada. Cara terbaik untuk mempertahankan adalah sama ada tidak mengalahkan tembakan – dengan mengekalkan kepemilikan atau dengan menjaga lawan jauh – atau mengakui “buruk”, dari sudut yang miskin, di luar kotak atau dengan banyak pembela dalam perjalanan.

Itu tidak berlaku di Emirates. Arsenal berhak mendapat satu kredit – pergerakan penyerang mereka adalah luar biasa – dan United bermain 15 minit terakhir seorang lelaki selepas kad merah Paul Pogba, tetapi anda tidak boleh membayangkan bahawa, secara peribadi, Mourinho akan gembira. Walaupun dia terus terkunci, pasukannya umumnya melakukan pekerjaan yang lebih baik untuk menafikan peluang dan mengawal permainan.

Anda mengharapkan ada beberapa perkara untuk dikunjungi semula, bermula dengan pertahanan tiga orang. Mungkin dengan Phil Jones dan, terutamanya, Eric Bailly tersedia, kita tidak akan melihatnya sama sekali. Risiko, terutamanya terhadap pasukan yang menggerakkan bola dengan baik, katakan, Manchester City – adalah pemain pertahanan terlalu mendalam dan kerana ada satu pemain bola di lini tengah yang lebih sedikit, berjuang untuk keluar.

Yang berkata, kami sedang bertengkar, dan positif jauh melebihi faktor negatif. Kami hanya menggaru permukaan bagaimana mereka dapat menang melalui serangan udara, laju dan lulus licin bermakna mereka mempunyai pelbagai penyelesaian.

Rasanya aneh untuk tinggal ini, tetapi tugas terbesar Mourinho mungkin adalah setengah pertahanan persamaan. Itu bukan semestinya perkara yang buruk; anda akan mempercayai dia lebih banyak untuk dapat mengecilkannya dari sisi penyerang yang steril menjadi satu yang produktif.

Bagi Arsenal, kesilapan menyebabkan mereka bermain lebih awal. Mereka berbuat demikian selepas itu, tetapi juga kerana United gembira mengakui inisiatif itu. Pada final ketiga, pasukan Arsene Wenger sangat tajam; sementara ada yang akan menyalahkan penamat yang buruk, De Gea adalah dunia lain dengan beberapa 14 perhentiannya.

“Saya percaya permainan ini harus membuat kita marah dan lebih bertekad,” kata Wenger. “Saya memikirkan apa yang kami hasilkan dan hakikat bahawa kami kehilangan permainan, saya tidak boleh terimanya.” Saya tidak menyalahkan sesiapa. “Saya menyalahkan diri saya seperti biasa.”

Anda tidak boleh membuat undang-undang untuk kesilapan individu, dan semua orang membuatnya, walaupun ada yang membuat lebih daripada kebanyakan. Apa yang Wenger mungkin mahu mengkaji semula, bagaimana Amerika adalah dua gol pertama. Itulah sesuatu yang dia boleh – dan mesti – bekerja.

Leave a Reply